Financieel overzicht
bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting 2018 | Rekening 2018 | Saldo | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 2017 | Primitief | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | 2018 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakvelden | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo van baten en lasten | -119.580 | -118.786 | 3.773 | 122.890 | -119.118 | 1.227 | 123.419 | -122.192 | -3.074 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Reservemutatie | 878 | 4.000 | 4.000 | 0 | 4.000 | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Resultaat | -118.702 | -114.786 | 7.773 | 122.890 | -115.118 | 5.227 | 123.419 | -118.192 | -3.074 |
0.61/0.62/064 Belastingen
OZB Woningen en niet woningen (voordeel € 252.000)
In onderstaand overzicht is naast de op dit programma opgenomen belastinginkomsten ook de toeristenbelasting weergegeven die wordt verantwoord op programma 3.
Het saldo 2018 in het financieel overzicht bevat naast onderstaande inkomsten ook het resultaat op de kosten van inning e.d.
De primitieve begroting 2018 ad. € 20,581 miljoen wijkt niet noemenswaardig af van de werkelijke inkomst 2018. In de tweede tijdvakrapportage is de primitieve begroting neerwaarts aangepast voor correcties over oude jaren voor € 0,4 miljoen. Dit blijkt bij opmaak van de rekening te negatief ingeschat. De correctie bedraagt € 170.000.
De werkelijke opbrengst over het aanslagjaar 2018 zal nog wijzigen door het opleggen van aanslagen en het afhandelen van bezwaarschriften in 2019.
0.7 Algemene uitkering
decembercirculaire (voordeel € 276.000)
De actuele begrotingsraming 2018 is gebaseerd op de septembercirculaire. De uitkomsten daarvan zijn meegenomen in de begrotingsraad van 7 november 2018. Ten opzichte hiervan is het budgettaire effect van de decembercirculaire een incidenteel voordeel van afgerond € 276.000. Via de notitie "Effecten decembercirculaire 2018 uitkering gemeentefonds" is de gemeenteraad in januari geïnformeerd over de effecten van de circulaire.
Dit voordeel is met name het resultaat van relatief kleine mutaties op de landelijke volumes van verdeelmaatstaven op basis van de CBS-statistieken. Dit leidt tot verhogingen van de uitkeringsfactor over 2016 (plus 1 punt), 2017 (plus 2 punten) en 2018 (plus 1 punt).
OZB aftrekpost en gehuisveste statushouders 16+ (nadeel € 254.000)
In vergelijking tot de notitie zijn er twee aanpassingen. In de eerste plaats is de OZB-aftrekpost geactualiseerd voor de jaren 2017 en 2018. Daarnaast is beoordeeld of de taakstelling voor gehuisveste statushouders 16+ is gerealiseerd. In dit laatste geval is besloten deze decentralisatie-uitkering niet als recht op te nemen (zie toelichting hierna). Beide correcties leiden tot een verlaging van het incidentele gemelde voordeel bij de decembercirculaire.
stellige uitspraak BBV algemene uitkering (balanspost)
Met betrekking tot de algemene uitkering heeft de commissie BBV een stellige uitspraak gedaan. Dit houdt in dat in de jaarrekening de algemene uitkering wordt opgenomen conform de in het jaar laatst gepubliceerde accresmededeling die doorgaans is opgenomen in de septembercirculaire van het boekjaar. Als hiervan wordt afgeweken moet worden opgenomen dat er een stellige uitspraak is en aanvullend moet worden toegelicht welke circulaire en/of aanvullende informatie in de jaarrekening is verwerkt. Dit betreft de volgende twee aanvullende aannames/correcties (totaal € 560.000).
1. BTW-compensatiefonds (BCF)
Gemeenten kunnen hun betaalde BTW (met inachtneming van de nodige nuanceringen) declareren bij het BCF. Via het Regeerakkoord Rutte II is besloten, dat het gemeentefonds wordt gekort als gemeenten in totaliteit meer declareren dan beschikbaar is in het BCF. Als gemeenten minder declareren wordt het niet benutte deel van het fonds (de onderuitputting) gerestitueerd ten gunste van het gemeentefonds. Na afloop van het jaar wordt de balans opgemaakt en wordt afgerekend op basis van de werkelijke resultaten. Op dit moment wordt een onderuitputting van het fonds geraamd, maar deze verdwijnt op het moment dat de BTW-declaraties toenemen. De verwachting is (ook bij de VNG), dat de huidige gemeentefondscijfers te rooskleurig c.q. geflatteerd zijn en dat de BTW-declaraties zullen toenemen door aantrekkende investeringen, stijgende prijzen en BTW-jurisprudentie.
De bestendige Amstelveense gedragslijn is om een onderschrijding van het BCF-plafond niet vooraf in te boeken, maar jaarlijks achteraf te verwerken conform de nacalculatie zoals opgenomen in de desbetreffende meicirculaire. Sinds de invoering van deze systematiek (meicirculaire 2014) wordt deze lijn expliciet verwoord in de jaarlijkse bestuurlijke rapportage over de meicirculaire, die onderdeel uitmaakt van de behandeling van de Perspectiefnota.
Concreet wordt in de algemene uitkering 2018 rekening gehouden met een lagere uitkeringsfactor dan staat vermeld in de circulaire. Dit betekent dat de "eigen" algemene uitkering lager is dan de opgave van het Ministerie van BZK (minus € 528.000). De nacalculatie over 2017 ad. € 693.000 is in de jaarrekening 2018 verwerkt op basis van de meicirculaire 2018.
2. OZB aftrekpost
De hoogte van de algemene uitkering uit het gemeentefonds van een gemeente hangt onder andere af van de zogenoemde ‘OZB-belastingcapaciteit’ van een gemeente. Het idee daarachter is: hoe meer geld een gemeente aan OZB kan binnenhalen, des te minder geld uit het gemeentefonds nodig is.
Bij opmaak van de jaarrekening wordt een actuele stand van de WOZ-waarden berekend aan de hand van gegevens die de belastingsamenwerking Gemeentebelastingen Amstelland aanlevert. Deze stand is actueler dan de gegevens die bij het CBS bekend zijn. De algemene uitkering 2018 is gebaseerd op de actuele hogere WOZ-waarden en voor 2018 leidt dit tot een lagere algemene uitkering (minus € 32.000).
verantwoording decentralisatie-uitkering inburgeringstrajecten/Wet inburgering
Met ingang van de gewijzigde Wet inburgering ontvangen de gemeenten de vergoeding voor inburgeringstrajecten niet langer via een specifieke uitkering, maar via een decentralisatie-uitkering binnen het gemeentefonds. Dit betekent een verschuiving van programma 1 sociaal domein naar Algemene dekkingsmiddelen. Conform het akkoord Rijk/VNG blijft het gaan om een vast bedrag per werkelijk aantal gerealiseerde trajecten. Voor Amstelveen gaat het om een uitkering van € 190.000.
Jaarlijks wordt beoordeeld of de taakstelling voor gehuisveste statushouders 16+ wordt gerealiseerd. Voor 2018 is sprake van een taakstelling van 124 statushouders en dit wordt nagenoeg gerealiseerd. De uitbetaling/vergoeding van in 2018 gehuisveste statushouders door het Rijk vindt achteraf plaats via de meicirculaire 2019. De uitkering is niet alleen afhankelijk van de realisatie van de taakstelling statushouders. Tevens is belangrijk welk percentage hiervan valt onder de categorie waarvoor een vergoeding wordt verstrekt via deze decentralisatieregeling. Op basis van de huidige gegevens wordt een afrekening verwacht van € 150.000.
Deze afrekening 2018 wordt verwerkt als inkomst in 2019 via de besluitvorming over de meicirculaire 2019 die de gemeenteraad krijgt voorgelegd bij de behandeling van de Perspectiefnota 2020. Daarmee wordt dit bedrag niet als vordering opgenomen in de jaarrekening 2018 maar volgt de verantwoording van de algemene uitkering op dit punt het betalingsritme van het Rijk.
0.8 Overige baten en lasten
Het voordelig saldo van € 2,67 miljoen wordt voor € 2,63 miljoen verklaard door de navolgende onderwerpen.
Stelpost WOZ (voordeel € 638.000)
Bij de meicirculaire 2017 is € 1 miljoen gereserveerd om de nadelige herverdeeleffecten op het gemeentefonds op te vangen die worden veroorzaakt door de bovengemiddeld hoge stijging van de woningprijzen c.q. WOZ-waarden in Amstelveen. Hiervan resteert in 2018 incidenteel € 638.000. Na vaststelling van het raadsvoorstel Tarievennota 2019 is deze post volledig ingezet.
Stelpost BUIG (voordeel € 1.394.000)
Amstelveen is een voordeelgemeente op de bijstandsgelden. Via het bestaande objectieve verdeelmodel ontvangt Amstelveen een hoger bedrag dan de werkelijke uitgaven voor bijstandsuitkeringen. Hier ligt onder andere een relatie met het actieve beleid dat Amstelveen voert, hetgeen onder meer blijkt uit een tekort op de re-integratiegelden. Een groot deel van het voordeel is de achterliggende jaren ingezet ter dekking van tekorten op Jeugd en re-integratie.
Dat laat onverlet, dat er nog volop discussie is over het verdeelmodel en dat het huidige voordeel ook een conjuncturele component bevat. Met het oog hierop is een deel van het voordeel vooralsnog gereserveerd op een stelpost. Op die manier wordt het bedrag niet structureel ingezet, maar is dit eenmalig beschikbaar. Deze stelpost is bij de Perspectiefnota 2019 aangemerkt als algemeen dekkingsmiddel. In 2018 resteert incidenteel € 1,4 miljoen van deze stelpost
Nieuw beleid (voordeel € 600.000)
Aan de hand van de notitie met de uitkomsten van de meicirculaire gemeentefonds 2017 is bij de behandeling van de Kadernota 2018 besloten om het structurele voordeel van € 0,6 miljoen euro na verwerking van deze circulaire te reserveren voor de Politieke Agenda na de komende gemeenteraadsverkiezingen. Dit bedrag is ingezet via het College Uitvoeringsprogramma 2018-2022 en valt incidenteel vrij in 2018.